Salaojayhdistys ry on perustettu vuonna 1917 huolehtimaan suomalaisen peltosalaojituksen laadusta.

Salaojayhdistys toimii alan tiedotus-, kehittämis- ja koulutusorganisaationa.

Suunnittelijat

Neuvontaa ja salaoja- suunnittelua suorittavat suunnitelijat

Urakoitsijat

Salaojaurakointia suorittavat yritykset

Salaojakartat

Salaojakarttojen tilaus

Liittyminen Salaojayhdistyksen jäseneksi

Ajankohtaista

Tuotantosuunnan muutoksen vaikutus savipellolta tulevaan ravinne- ja kiintoainekuormaan – Gårdskullan kartanon mittaustulokset 2008–2017

Gårdskullan kartanon kahdella peltolohkolla Siuntiossa on seurattu yli kymmenen vuoden ajan salaoja- ja pintakerrosvaluntaa sekä valumavesien ravinne- ja kiintoainepitoisuuksia ja huuhtoumia siirryttäessä tavanomaisesta viljanviljelystä luonnonmukaiseen nurmiviljelyyn ja lihakarjan laidunnukseen. Tässä raportissa esitetään Gårdskullan kartanon peltolohkolla tehdyn tutkimuksen lähtökohdat, tavoitteet, mittausjärjestelyt, käytetyt tutkimusmenetelmät sekä mittaustulokset vuosilta 2008 – 2017.

Toimivat salaojitusmenetelmät kasvintuotannossa (TOSKA) – Jatkohankkeen raportti 2018 julkaistu

”Toimivat salaojitusmenetelmät kasvintuotannossa” (TOSKA) -hankkeen  (2014–2016) tutkimuksia jatkettiin TOSKA-jatkohankkeessa vuonna 2017. Hankkeessa tutkittiin sa­laojien ojavälin vaikutuksia pellon hydrologiaan, ravinnehuuhtoumiin ja satoon. Lisäksi selvitettiin kaivavalla salaojakoneella ja aurasalaojakoneella tehtyjen salaojitusten sekä eri ympärysaineiden toimivuutta. Kokonaan uutta oli salaojitetun koekentän pohjavedenpinnan syvyysmittauksista tehty tilastollinen tarkastelu. Raportti täydentää TOSKAn loppuraporttia, Salaojituksen tutkimusyhdistys ry:n tiedote 32.

Maankuivatus ja ilmastonmuutos -seminaari Dipolissa Espoossa 18.10.2018

Salaojituksen Tukisäätiö järjestää yhdessä Maa- ja vesitekniikan tuki ry:n, Salaojayhdistys ry:n ja BSAG säätiön kanssa seminaarin ilmastonmuutoksen vaikutuksista Suomen maatalouteen, peltojen viljelyyn, valumavesien määrään ja laatuun sekä kasvihuonekaasujen päästöihin.

Salaojituksen neuvottelupäivät 22. – 23.3. 2018 Tampereella

Salaojayhdistyksen järjestämät neuvottelupäivät pidettiin tänä vuonna Varalan urheiluopistolla Tampereella. Osallistujista (noin 60) pääosa oli salaojasuunnittelijoita tai -urakoitsijoita. Lue päivien ohjelma ja esitykset.

Salaojayhdistyksen 100-vuotisjuhla 15.12.2017

Salaojayhdistyksen 100-vuotisjuhla vietettiin 15.12.2017. Juhlaseminaariin ja merkkipäivää juhlimaan oli Helsinkiin kokoontunut yli satapäinen vierasjoukko. Juhlaan osallistui yhdistyksen nykyisiä ja entisiä toimihenkilöitä, suunnittelijoita, urakoitsijoita, tutkijoita, viranomaisia ja muita yhdistyksen yhteistyötahoja. Ruotsista ja Virosta oli saapunut kuivatusalan asiantuntijoita ja yhteistyötahoja. Seminaarin avasi Salaojayhdistyksen puheenjohtaja Mikael Jern, jonka jälkeen maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä toi valtiovallan tervehdyksen. Toiminnanjohtaja […]