Salaojayhdistys ry on perustettu vuonna 1917 huolehtimaan suomalaisen peltosalaojituksen laadusta.

Salaojayhdistys toimii alan tiedotus-, kehittämis- ja koulutusorganisaationa.

Suunnittelijat

Neuvontaa ja salaoja- suunnittelua suorittavat suunnitelijat

Urakoitsijat

Salaojaurakointia suorittavat yritykset

Salaojakartat

Salaojakarttojen tilaus

Liittyminen Salaojayhdistyksen jäseneksi

Maankuivatus ja ilmastonmuutos -seminaari Dipolissa Espoossa 18.10.2018

Salaojituksen Tukisäätiö järjestää yhdessä Maa- ja vesitekniikan tuki ry:n, Salaojayhdistys ry:n ja BSAG säätiön kanssa seminaarin ilmastonmuutoksen vaikutuksista Suomen maatalouteen, peltojen viljelyyn, valumavesien määrään ja laatuun sekä kasvihuonekaasujen päästöihin.

Tutkinnonuudistus lausunnolla – lausunnot 24.9.2018 mennessä

Maaseudun vesitalouden erikoisammattitutkinto, joka sisältää muun muassa salaojituksen suunnittelun, uudistuu vuodenvaihteessa.

Ojaisännöintikoulutus alkaa 31.10.2018

Seinäjoen koulutuskuntayhtymä SEDU, Hämeen ammattikorkeakoulu sekä Etelä-Pohjanmaan ja Varsinais-Suomen ELY-keskukset järjestävät maa- ja metsätalousministeriön rahoituksella syksyllä 2018 alkavan vesitalousisännöitsijä koulutuksen

Kuivatus kuntoon – salaojaseminaarit pellolla – Ilmajoella 3.10. ja Loimaalla 4.10.2018

Lohkokohtainen salaojituksen suunnittelu ja kokemuksia uusista salaojitusmenetelmistä.

Tuotantosuunnan muutoksen vaikutus savipellolta tulevaan ravinne- ja kiintoainekuormaan – Gårdskullan kartanon mittaustulokset 2008–2017

Gårdskullan kartanon kahdella peltolohkolla Siuntiossa on seurattu yli kymmenen vuoden ajan salaoja- ja pintakerrosvaluntaa sekä valumavesien ravinne- ja kiintoainepitoisuuksia ja huuhtoumia siirryttäessä tavanomaisesta viljanviljelystä luonnonmukaiseen nurmiviljelyyn ja lihakarjan laidunnukseen. Tässä raportissa esitetään Gårdskullan kartanon peltolohkolla tehdyn tutkimuksen lähtökohdat, tavoitteet, mittausjärjestelyt, käytetyt tutkimusmenetelmät sekä mittaustulokset vuosilta 2008 – 2017.