Salaojayhdistys ry on perustettu vuonna 1917 huolehtimaan suomalaisen peltosalaojituksen laadusta.

Salaojayhdistys toimii alan tiedotus-, kehittämis- ja koulutusorganisaationa.

Suunnittelijat

Neuvontaa ja salaoja- suunnittelua suorittavat suunnitelijat

Urakoitsijat

Salaojaurakointia suorittavat yritykset

Salaojakartat

Salaojakarttojen tilaus

Liittyminen Salaojayhdistyksen jäseneksi

Maankuivatus ja ilmastonmuutos -seminaari Dipolissa Espoossa 18.10.2018

Maankuivatus ja ilmastonmuutos -seminaari keräsi runsaasti kuulijoita Dipolin Lumituuli-auditorioon Espoon Otaniemeen torstaina 18.10.2018. Osanottajia paikalla oli noin 150, ja etäyhteyksien välityksellä seminaaria seurasi noin 20 osanottajaa. Seminaari tavoitti laajasti toimijoita eri sektoreilta kuuntelemaan ajankohtaisesta aiheesta ja esitysten jälkeen käyty keskustelu oli vilkasta ja monipuolista.

Ojaisännöintikoulutus alkaa 31.10.2018

Seinäjoen koulutuskuntayhtymä SEDU, Hämeen ammattikorkeakoulu sekä Etelä-Pohjanmaan ja Varsinais-Suomen ELY-keskukset järjestävät maa- ja metsätalousministeriön rahoituksella syksyllä 2018 alkavan vesitalousisännöitsijä koulutuksen

Tuotantosuunnan muutoksen vaikutus savipellolta tulevaan ravinne- ja kiintoainekuormaan – Gårdskullan kartanon mittaustulokset 2008–2017

Gårdskullan kartanon kahdella peltolohkolla Siuntiossa on seurattu yli kymmenen vuoden ajan salaoja- ja pintakerrosvaluntaa sekä valumavesien ravinne- ja kiintoainepitoisuuksia ja huuhtoumia siirryttäessä tavanomaisesta viljanviljelystä luonnonmukaiseen nurmiviljelyyn ja lihakarjan laidunnukseen. Tässä raportissa esitetään Gårdskullan kartanon peltolohkolla tehdyn tutkimuksen lähtökohdat, tavoitteet, mittausjärjestelyt, käytetyt tutkimusmenetelmät sekä mittaustulokset vuosilta 2008 – 2017.

Toimivat salaojitusmenetelmät kasvintuotannossa (TOSKA) – Jatkohankkeen raportti 2018 julkaistu

”Toimivat salaojitusmenetelmät kasvintuotannossa” (TOSKA) -hankkeen  (2014–2016) tutkimuksia jatkettiin TOSKA-jatkohankkeessa vuonna 2017. Hankkeessa tutkittiin sa­laojien ojavälin vaikutuksia pellon hydrologiaan, ravinnehuuhtoumiin ja satoon. Lisäksi selvitettiin kaivavalla salaojakoneella ja aurasalaojakoneella tehtyjen salaojitusten sekä eri ympärysaineiden toimivuutta. Kokonaan uutta oli salaojitetun koekentän pohjavedenpinnan syvyysmittauksista tehty tilastollinen tarkastelu. Raportti täydentää TOSKAn loppuraporttia, Salaojituksen tutkimusyhdistys ry:n tiedote 32.

Salaojituksen neuvottelupäivät 22. – 23.3. 2018 Tampereella

Salaojayhdistyksen järjestämät neuvottelupäivät pidettiin tänä vuonna Varalan urheiluopistolla Tampereella. Osallistujista (noin 60) pääosa oli salaojasuunnittelijoita tai -urakoitsijoita. Lue päivien ohjelma ja esitykset.