Salaojayhdistys ry on perustettu vuonna 1917 huolehtimaan suomalaisen peltosalaojituksen laadusta.

Salaojayhdistys toimii alan tiedotus-, kehittämis- ja koulutusorganisaationa.

Suunnittelijat

Neuvontaa ja salaoja- suunnittelua suorittavat suunnitelijat

Urakoitsijat

Salaojaurakointia suorittavat yritykset

Salaojakartat

Salaojakarttojen tilaus

Liittyminen Salaojayhdistyksen jäseneksi

Salaojayhdistys 100 vuotta -kilpailu

Salaojayhdistys ry täyttää 100 vuotta joulukuussa 2017. Tämän kunniaksi järjestetään kilpailu suomalaisen peltosalaojituksen laadun turvaamiseksi myös tulevaisuudessa.

Toimivat salaojitusmenetelmät kasvintuotannossa (TOSKA) -loppuraportti julkaistu

”Toimivat salaojitusmenetelmät kasvintuotannossa” (TOSKA) -hankkeessa tutkittiin sa­laojien ojavälin vaikutuksia pellon hydrologiaan, ravinnehuuhtoumiin ja satoon. Lisäksi selvitettiin kaivavalla salaojakoneella ja aurasalaojakoneella tehtyjen salaojitusten sekä eri ympärysaineiden toimivuutta. Hankkeessa kehitettiin ja sovellettiin Aalto-yliopistossa kehitettyä matemaattista FLUSH-mallia siten, että se soveltuu erilaisten ojitusten lyhyt- ja pitkäaikaisten vaikutusten arviointiin.

Pajun viljely ja salaojitus -opas julkaistu

Luonnonhoidon koulutus LUOKO ry julkaisi maaliskuussa 2017 Pajun viljely ja salaojitus – oppaan. Julkaisu on kirjallisuuskatsaus, jonka rahoituksesta vastasi Salaojituksen Tukisäätiö sr.   Katsauksen tarkoituksena on selvittää, missä olosuhteissa tukkeutumista voi aiheutua ja miten se voidaan välttää.

Maanalaisten linjahankkeiden peltosalaojitusten korjausohjeet julkaistu

MTK ja Salaojayhdistys ovat julkaisseet ohjeen peltosalaojien korjauksiin. Julkaisu jakaa tietoa peltosalaojien huomioon ottamisesta ja korjauksesta erilaisten linjojen rakentamisen yhteydessä. Ohje on tarkoitettu pellon omistajille ja haltijoille, linjojen rakennuttajille, suunnittelijoille ja urakoitsijoille.

Salaojituksen Neuvottelupäivät pidettiin 23.-24.03.17 Ähtärissä

Salaojayhdistyksen järjestämät salaojasuunnittelijoiden koulutuspäivät pidettiin Ähtärissä. Suuri osa Suomen salaojitusalan ihmisistä oli paikalla, sillä päiville ottivat osaa myös salaojaurakoitsijat. Osallistujia oli lähes 60. Lue päivien ohjelma ja esitykset.