Salaojayhdistys ry on perustettu vuonna 1917 huolehtimaan suomalaisen peltosalaojituksen laadusta.

Salaojayhdistys toimii alan tiedotus-, kehittämis- ja koulutusorganisaationa.

Suunnittelijat

Neuvontaa ja salaoja- suunnittelua suorittavat suunnitelijat

Urakoitsijat

Salaojaurakointia suorittavat yritykset

Salaojakartat

Salaojakarttojen tilaus

Liittyminen Salaojayhdistyksen jäseneksi

RIL 128-2016 Peltosalaojituksen ohjeet ja laatuvaatimukset julkaistu

Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry julkaisi ohjeen RIL 128 Peltosalaojituksen laatuvaatimukset vuonna 1981. Kirja päivitettiin vuosina 1987 ja 2002. Nyt ohjeen päivitys oli tarpeen, kun peltosalaojituksen uusi investointitukihakukausi avattiin 2015 ja siihen liittyvä valtioneuvoston asetus (joka sisälsi laatuvaatimuksia) samalla kumottiin.

Okra maatalousnäyttelyn salaoja-arvonnan voitti Rainer Aaltonen Vehmaalta

Salaojaklinikka järjesti Okra-näyttelyn aikana arvonnan, jossa pääpalkintona oli 2000€ lahjakortti Uponorin peltosalaojatuotteisiin. Onnetar suosi Rainer Aaltosta Vehmaalta ja hän voi käyttää palkinnon peltojen salaojitukseen.

Salaojitus esillä Okra maatalousnäyttelyssä 6.-9.7.2016

Salaojayhdistys on mukana OKRA-maatalousnäyttelyssä. Oripään lentokentällä järjestettävä näyttely on avoinna 6.-9.7.2016 klo 10-17.

Maankuivatuksen ja salaojituksen tutkimustietopankki

Tutkimustietopankki on perustettu helpottamaan maankuivatukseen ja salaojitukseen liittyvien tutkimusten hakemista.

Maan vesi- ja ravinnetalous- kirjasta julkaistiin täydennetty painos

Maan vesitalouden oppikirjana pidetystä Maan vesi- ja ravinnetalous- kirjasta on julkaistu 2. täydennetty painos. Kirja on ladattavissa sähköisenä ja tilattavissa painettuna kohdassa julkaisut. Kirjassa käsitellään kuivatuksen keskeisiä asioita. Näitä ovat maaperän ominaisuudet, vesien liikkeet ja laatu, kasvuston kasvun ja veden väliset yhteydet, konetyöskentelyn edellytykset ja lainsäädännön määräykset.